Od hobbystycznych treści do narzędzia marketingowego. Ewolucja YouTube
Platforma powstała w 2005 roku. Mimo że przeszła olbrzymią ewolucję od momentu powstania to kilka czynników nadal jest niezmiennych. Dostęp do niej jest bezpłatny. Z założenia każdy może uruchomić na niej swój kanał i publikować dowolne treści. Podobnie jest z oglądaniem. Wystarczy skorzystać z wyszukiwarki, a algorytm podpowie nam to, czego poszukujemy. Jeśli kanał nas zainteresuje i chcemy wracać do niego regularnie, warto wcisnąć subskrypcje youtube. Wtedy będziemy otrzymywać powiadomienia o nowo opublikowanych treściach. Od tych zasad jest kilka wyjątków. Możliwość zarabiania sprawiła, że część osób dodaje płatne filmy. Na szczęście nadal nie jest to powszechna praktyka. Mimo że platforma jest bardzo demokratyczna i twórca samodzielnie decyduje o tym, jaki tworzy kontent to w trosce o dobro całej społeczności blokowane są treści wulgarne lub promujące agresywne postawy.
Z biegiem czasu statystyki na YouTube stały się imponujące. Do rekordów należą takie dane jak:
- 25 mln użytkowników z Polski;
- średni wiek to przedział od 16 do 44 lat — jest to największe zróżnicowanie wśród wszystkich nowych mediów;
- ponad 10 miliardów wyświetleń ma najpopularniejszy film, czyli Baby Shark Dance;
- 222 mln subskrypcji ma najpopularniejszy na ten moment kanał;
- rekord polubienia komentarza youtube należy do Setha Evermana. Jego wpis pod teledyskiem Billie Eilish zgarnął do tej pory ponad 3 miliony polubień.
Nic więc dziwnego, że ten potencjał docenili reklamodawcy i marketingowcy na całym świecie. Bloki reklamowe emitowane przed filmami oraz w trakcie ich emisji przynoszą milionowe zyski. Pojawiła się też nowa forma promocji polegająca na tym, że twórcy pokazują różne produkty w swoich filmach. Produkcje sponsorowane nadal budzą wiele emocji i rodzą pytania o etyczność takich praktyk.
Jaka przyszłość czego platformę?
Spece od analizy są tutaj jednogłośni. Nic nie wróży końca YouTube. Szacuje się, że platforma będzie się prężnie rozwijać i odpowiadać na zmieniające się potrzeby widzów. Pojawia się bowiem nowy trend tzw. light TV viewers. To osoby, które nie mają dostępu do tradycyjnej telewizji, a domową rozrywkę odtwarzają tylko na platformach VOD lub YT. Oprócz filmów dodawanych przez amatorów i tzw. lifestylu pojawia się też coraz więcej wartościowych produkcji. Za prowadzenie kanałów zabierają się dziennikarze i inni profesjonaliści. Widzowie live youtube zwracają bowiem coraz większą uwagę na to, co oglądają. Nieatrakcyjne lub odtwórcze kanały szybko giną w mrokach sieci. Liczy się za to innowacyjność i śmiałe podejście do tematu. Sukces w algorytach, w więc jednocześnie większa ilość wyświetleń zależy od kilku czynników. Atrakcyjność treści to oczywiście podstawa. Ważne jest też zaangażowanie społeczności, czyli interakcja w postaci likeów, subskrypcji i komentarzy.





























![II Jarmark Dworski w Rudzie Kościelnej [relacja] II Jarmark Dworski w Rudzie Kościelnej [relacja]](https://static2.lokalnatelewizja.pl/data/articles/sm-16x9-ii-jarmark-dworski-w-rudzie-koscielnej-1757939579.jpg)






















































