Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Jak pobierać dane z tachografu?

Każda firma, która wykonuje przewozy drogowe i zatrudnia kierowców, zobowiązana jest do regularnej pobierania danych z tachografu. Można to wykonywać w różny sposób. Popularna jest obsługa tachografu za pomocą najnowszych narzędzi informatycznych.
  • 25.01.2019 11:00
  • Autor: Grupa Tipmedia
Jak pobierać dane z tachografu?

Obecnie każda firma ma obowiązek montowania tachografów cyfrowych, co znacznie ułatwia cały proces sczytywania danych z pojazdów i kart kierowców. Obowiązek ten został wprowadzony rozporządzeniem Unii Europejskiej WE nr 561/2006. Tam również zostało określone, jak długo mogą pracować kierowcy. Nieprawidłowe pobieranie danych lub zaniechanie tej czynności może zakończyć się poważnymi sankcjami nałożonymi przez Inspekcję Transportu Drogowego.

Dlaczego konieczna jest regularna obsługa tachografu?

Zarówno przepisy polskie, jak i unijne nakładają na przedsiębiorców obowiązek pobierania i przechowywania danych na temat przejechanych kilometrów i pracy kierowców. Z tego powodu właściwa obsługa tachografu jest tak istotna. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury (Dz. U. 2010 nr 215 poz. 1410) określa, że dane z cyfrowego tachografu trzeba pobierać przynajmniej raz na 90 dni, a z karty kierowcy – raz na 28 dni. To jednak nie wszystko. Uprawnione organy państwowe mogą zażądać takich danych w każdej chwili, a więc należy je sczytać wtedy w wyznaczonym terminie. Dane należy pobrać również wtedy, gdy przekazuje się pojazd innemu podmiotowi lub gdy doszło do awarii tachografu, która jednak umożliwia odzyskanie danych.

Pobieranie danych z tachografu

Najlepszy sposób na pobranie danych z tachografu to użyć do tego nowoczesnych narzędzi. Renomowani dostawcy systemów monitoringu pojazdów np. SATIS (https://www.satisgps.com/satis-gps/obsluga-tachografu/)często dostarczają wraz ze swoimi systemami także moduły pozwalające zdalnie odczytywać dane z tachografu bez konieczności zatrzymywania pojazdu lub nawet bez jego fizycznej obecności na terenie firmy. To najwygodniejszy i najszybszy sposób. Dane są pozyskiwane z pojazdu i karty kierowcy w czasie rzeczywistym, a potem w postaci zaszyfrowanej wędrują na serwer. To menedżer floty decyduje, kiedy nastąpi pozyskanie w ten sposób danych.

Inne, mniej wygodne sposoby na sczytanie danych z tachografu, to na przykład podłączenie komputera do tachografu za pomocą kabli lub wykorzystanie urządzenia mobilnego.

Regularna obsługa tachografu jest niezwykle istotna dla każdej firmy transportowej. Warto pamiętać, że niewłaściwe wywiązywanie się z tego obowiązku może zakończyć się karą w wysokości 500 zł za każdego kierowcę i za każdy pojazd.

--- Artykuł sponsorowany ---


Reklama
Kliknij aby odtworzyć
Drogi użytkowniku! Wykryliśmy, że korzystasz z programu blokującego reklamy w przeglądarce (AdBlock lub inny). Dzięki reklamom oglądasz nasz serwis za darmo. Prosimy, wyłącz ten program i odśwież stronę.
Reklama
Kliknij aby odtworzyć
Drogi użytkowniku! Wykryliśmy, że korzystasz z programu blokującego reklamy w przeglądarce (AdBlock lub inny). Dzięki reklamom oglądasz nasz serwis za darmo. Prosimy, wyłącz ten program i odśwież stronę.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
SMAKI BASI
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Napisz do nas
Reklama