Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Jaką rolę pełnią w samochodzie rozrusznik i alternator?

Znajomość własnego samochodu przydaje nam się w wielu sytuacjach. Warto wiedzieć, za co odpowiadają poszczególne podzespoły lub który z nich może powodować awarię. Dziś zajmiemy się rolą, jaką pełnią w aucie rozrusznik i akumulator.
  • 13.03.2019 10:00
  • Autor: Grupa Tipmedia
Jaką rolę pełnią w samochodzie rozrusznik i alternator?

Rozrusznik – jaka jest jego rola?

Ruszenie z miejsca samochodem bez tego urządzenia byłoby bardzo trudno. Rozrusznik to bowiem silnik prądu stałego, który odpowiada za wprawienie w ruch silnika pojazdu. W tym celu obraca on wałem korbowym i nadaje mu prędkość, która umożliwi silnikowi auta samodzielną pracę. Aby do tego doszło, rozrusznik musi pokonać opór takich czynników jak praca mechanizmów pomocniczych, tarcie tłoków, czy sprężanie w cylindrach czynnika roboczego. To wszystko sprawia, że podzespół ten należy do jednego z najbardziej wymagających odbiorców energii elektrycznej z akumulatora. Jednorazowo potrzebuje bowiem od 200 do nawet 600 amperów. Wszystko zależy bowiem do rodzaju samochodu. W autach najczęściej stosuje się rozruszniki elektryczne. Klasyczny model zbudowany jest z bendiksu, wirnika, cewki stojana, szczotkotrzymacza oraz elektromagnesu.

Za co odpowiada alternator?

Aby akumulator nie uległ rozładowaniu potrzebuje dopływu energii elektrycznej. W tym celu w samochodach montuje się alternator, czyli prądnicę prądu przemiennego. Odpowiada on za przemianę energii mechanicznej w prąd przemienny. Jest on wytwarzany w nieruchomych uzwojeniach stojana przez wirujące pole magnetyczne wirnika. Dzięki tak wytworzonej energii może prawidłowo funkcjonować cały układ elektroniczny. W trakcie jazdy akumulator ładuje się, dzięki czemu gwarantuje prawidłową pracę wszystkich urządzeń, Ogromną rolę odgrywa w tym wypadku także regulator napięcia, który czuwa nad poprawnym przebiegiem procesu łądowania baterii. Napięcie musi bowiem wynosić od 13,8 do 14,5V. Jeśli będzie zbyt małe, to nie uruchomimy samochodu. Gdy będzie zbyt duże natomiast, to może dojść do uszkodzenia baterii.

Rozrusznik i alternator – naprawa

Jak każde urządzenie, także i te mogą ulec zniszczeniu. Wieloletnia eksploatacja podzespołów prowadzi do zakłóceń w ich prawidłowym funkcjonowaniu. Samochód informuje nas zazwyczaj o tym poprzez lampki kontrolne lub głośną pracę. Dobitnym sygnałem będą oczywiście problemy z uruchomieniem samochodu. Wówczas najlepiej udać się do specjalisty, np. tutaj http://autoelektroklima.pl/oferta.html. Najlepszym rozwiązaniem dla nas i naszego portfela będzie bowiem regeneracja tych elementów. Specjaliści wymontują rozrusznik, rozłożą go na części pierwsze i wymienią wszystkie te, które zostały zniszczone. Po ponownym złożeniu rozrusznika nastąpi test jego sprawności i dopiero wówczas zostanie on umieszczony w samochodzie.

--- Materiał partnera ---


Reklama
Kliknij aby odtworzyć
Drogi użytkowniku! Wykryliśmy, że korzystasz z programu blokującego reklamy w przeglądarce (AdBlock lub inny). Dzięki reklamom oglądasz nasz serwis za darmo. Prosimy, wyłącz ten program i odśwież stronę.
Reklama
Kliknij aby odtworzyć
Drogi użytkowniku! Wykryliśmy, że korzystasz z programu blokującego reklamy w przeglądarce (AdBlock lub inny). Dzięki reklamom oglądasz nasz serwis za darmo. Prosimy, wyłącz ten program i odśwież stronę.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
SMAKI BASI
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Napisz do nas
Reklama