Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 22 grudnia 2025 12:06
Reklama

Światowy Dzień Konsumenta

Reklamacje, zwrot towaru, gwarancje - to z nimi my, konsumenci, mamy największe problemy. Choć Rzecznicy Praw Konsumenta jednogłośnie podkreślają, że mamy do nich prawo, rzeczywistość sklepowa nie jest już tak optymistyczna.
Dzisiejsza codzienność zdominowana została przez hipermarkety, supermarkety, galerie handlowe, sklepy wielkopowierzchniowe itp. Nazw jest wiele, ale w każdym przypadku chodzi o jedno - by przyciągnąć klienta. Kiedy już cel zostaje osiągnięty i udajemy się do jednego z tych "współczesnych ośrodków społeczno-kulturowych", kiedy oszołomieni blichtrem i przesytem sklepów zrobimy zakupy, nie zawsze wiemy, jakie - jako konsumenci - mamy prawa. Rzecznicy Praw Konsumenta coraz częściej uświadamiają, na co zwracać uwagę w trakcie zakupów oraz jak domagać się respektowania swoich praw.
Dziś o prawach konsumenta jest szczególnie głośno. 15 marca obchodzony jest bowiem Światowy Dzień Konsumenta, który ustanowiony został w 21. rocznicę wystąpienia Johna Kennedy’ego w Kongresie USA w sprawie projektu ustawy o ochronie praw konsumenta (1962). Amerykański prezydent wypowiedział wówczas pamiętne zdania "z samej definicji wynika, że konsumenci to my wszyscy. To największa grupa społeczna, której dotyczy niemal każda decyzja ekonomiczna sektora prywatnego i publicznego. W istocie to jedyna tak ważna grupa, której interesy tak często bywają przemilczane".
W Polsce prawo konsumenckie to stosunkowo młoda dziedzina, która jest efektem głównie wdrożenia prawa europejskiego do polskiego systemu prawnego.
Głównym celem regulacji jest ochrona konsumentów. Dotyczy to nie tylko codziennego obrotu prawnego, lecz również takich sfer życia, jak aktywność w Internecie, usługi telekomunikacyjne, turystyka. Prawo konsumenckie to także podwyższony poziom ochrony prawnej przed szkodami, jakie mogą wiązać się z eksploatacją produktów niebezpiecznych.
Ochrona konsumentów jest jednym z obowiązków państwa, co zostało wyraźnie wskazane w art. 76 Konstytucji RP. Realizacją tego obowiązku zajmuje się wiele instytucji państwowych na czele z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. LOKALNA GRUPA MEDIOWA z siedzibą w Ostrowcu Świętokrzyskim, os. Słoneczne 14 jest administratorem Twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Reklama
Kliknij aby odtworzyć
Drogi użytkowniku! Wykryliśmy, że korzystasz z programu blokującego reklamy w przeglądarce (AdBlock lub inny). Dzięki reklamom oglądasz nasz serwis za darmo. Prosimy, wyłącz ten program i odśwież stronę.
Reklama
Kliknij aby odtworzyć
Drogi użytkowniku! Wykryliśmy, że korzystasz z programu blokującego reklamy w przeglądarce (AdBlock lub inny). Dzięki reklamom oglądasz nasz serwis za darmo. Prosimy, wyłącz ten program i odśwież stronę.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
SMAKI BASI
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Napisz do nas
Reklama