„Przezorny zawsze ubezpieczony” — taką maksymą kierowali się uczestnicy posiedzenia Zespołu Zarządzania Kryzysowego w Starachowicach, którzy spotkali się w reakcji na ostatni incydent na linii kolejowej Lublin–Warszawa. Do zdarzenia doszło, gdy w akcie dywersji wysadzony został fragment torów, co zmusiło władze do pilnego przeanalizowania bezpieczeństwa infrastruktury i procedur reagowania.

W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele władz powiatu starachowickiego oraz służb mundurowych — policji i straży pożarnej. Dyskusja skoncentrowała się na tym, jak w praktyce zagwarantować bezpieczeństwo osób korzystających z kolei w regionie oraz jak zminimalizować ryzyko podobnych incydentów w przyszłości. Uczestnicy podkreślali konieczność usprawnienia współpracy między instytucjami odpowiedzialnymi za ochronę infrastruktury kolejowej. Efektem obrad była deklaracja o wzmocnieniu ochrony linii kolejowych i zwiększeniu koordynacji służb.

Władze zapowiedziały intensyfikację działań prewencyjnych i operacyjnych, wskazując na potrzebę sprawnej wymiany informacji oraz szybszego reagowania w sytuacjach kryzysowych. Spotkanie miało również charakter planistyczny — uczestnicy omawiali mechanizmy, które pozwolą lepiej zabezpieczać newralgiczne odcinki torów i wspierać pasażerów w przypadku zakłóceń ruchu. Incydent na trasie Lublin–Warszawa stał się impulsem do ponownego przeglądu lokalnych procedur bezpieczeństwa. Choć konkretne środki mają zostać doprecyzowane w kolejnych ustaleniach, sam fakt zwołania Zespołu i podjęcia rozmów nad wzmocnieniem ochrony pokazuje, że władze traktują sprawę priorytetowo. Pozostaje pytanie, czy zapowiedziane działania pozwolą trwale zabezpieczyć infrastrukturę i przywrócić pełne poczucie bezpieczeństwa użytkownikom kolei w regionie.
Akty dywersji w Polsce
20 listopada Premier Donald Tusk podpisał zarządzenie wprowadzające trzeci stopień alarmowy na obszarach linii kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o.o. — poinformowało Rządowe Centrum Bezpieczeństwa. Stopień CHARLIE będzie obowiązywał do 28 lutego 2026 r., do godz. 23.59.
Decyzja o wprowadzeniu wyższego stopnia alarmowego zapadła po tym, jak dwóch Ukraińców współpracujących z rosyjskimi służbami w sobotę, 15 listopada, wysadziło fragment toru na trasie kolejowej Warszawa – Dorohusk w miejscowości Mika na Mazowszu. Akt dywersji na torach miał miejsce także następnego dnia niedaleko stacji kolejowej Gołąb na Lubelszczyźnie, gdzie pociąg z 475 pasażerami musiał nagle hamować z powodu uszkodzonej linii kolejowej.





























![II Jarmark Dworski w Rudzie Kościelnej [relacja] II Jarmark Dworski w Rudzie Kościelnej [relacja]](https://static2.lokalnatelewizja.pl/data/articles/sm-16x9-ii-jarmark-dworski-w-rudzie-koscielnej-1757939579.jpg)


























































Napisz komentarz
Komentarze