Czym jest sprzęgło?

  • 30.05.2018, 16:25 (aktualizacja 11.06.2018 10:29)
Czym jest sprzęgło?
Sprzęgło jest zespołem elementów mechanicznych, których celem jest połączenie dwóch wałów: napędzanego i napędowego. Z samym słowem sprzęgło najczęściej spotykamy się gdy mówimy o samochodach osobowych. Sprzęgło, które znamy z tych samochodów to tak zwane sprzęgło cierne. Jest ono połączeniem silnika i skrzyni biegów. Jak wiemy ów sprzęgło pomaga nam w płynnej zmianie biegów i w zatrzymaniu samochodu z włączonym silnikiem.

Z czego się składa typowe sprzęgło w naszym samochodzie?

Studiuj blisko domu
Studiuj blisko domu
Studiuj blisko domu

Elementy, które tworzą sprzęgło w naszym samochodzie osobowym to: sprężyna talerzowa, sprężyna obwodowa, tarcza dociskowa, tarcza cierna, oprawa sprzęgła, mechanizm wyciskowy, koło zamachowe. Mnogość elementów składających się na sprzęgło, niestety sprzyja awariom, w związku z czym dobrze jest w razie konieczności wymieniać sprzęgło na sprzęgło dobrej jakości. Wysokiej jakości osprzęt znajduje się np. na: abcnc.pl.

Jak najlepiej diagnozować poprawność pracy sprzęgła w naszym samochodzie?

Najczęstszym i najpopularniejszym testem na poprawną pracę sprzęgło jest zwykłe nasłuchiwanie jak sprzęgło pracuje. Jeśli jesteśmy w stanie wyłapać hałasowanie sprzęgła na tyle duże, że rozróżniamy pracę sprzęgła od pracy silnika to znaczy, że warto zastanowić się nad udaniem się do mechanika. Taki test najlepiej przeprowadzić podczas pracy silnika, ze skrzynią biegów ustawioną na biegu jałowym.  Zwykły hałas najczęściej oznacza problemy z wysprzęglikiem, z kolei charakterystyczne „dzwonienie” oznacza najprawdopodobniej problemy z zużytym kołem dwumasowym.

Jak testowanie sprzęgła się zmienia?

Kiedyś pracę sprzęgła można było ocenić poprzez próbę ruszenia na trzecim lub czwartym biegu i sprawdzeniu, czy samochód ruszy na ślizgającym się sprzęgle. Jeśli by tak się nie stało, śmiało można było wyrokować, że tarcza jest zużyta. Można było dokonać sprawdzenia poprzez spoglądanie na tarczę pokazującą nam obroty w samochodzie w momencie, gdy będąc na wysokim biegu wciskamy gaz w podłogę. Jeśli skutkowało to wyraźnym podniesieniem obrotów, bez wyraźnego przyspieszenia samochodu, oznaczało to problemy z tarczą. Jednak coraz częstsze wprowadzanie dwumasowych kół zamachowych powoduje, że nie możemy przeprowadzić takich testów.

Podsumowując trzeba powiedzieć, że z biegiem lat mnogość elementów budowy sprzęgieł rośnie, co utrudnia samodzielną identyfikację problemów. Z dostępnych dla zwykłego zjadacza chleba metod, najlepszą metodą jest najzwyklejsze nasłuchiwanie, a następnie udanie się do mechanika.

Podziel się:
Oceń:
  • TAGI:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Effect Studio Company z siedzibą w Ostrowcu Świętokrzyskim, os. Słoneczne 14 jest administratorem Twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe