CASTOrada
CASTOrada
CASTOrada

Olej roślinny, smalec czy masło – co wybrać do smażenia

  • 2.10.2018, 15:00
  • Grupa Tipmedia
Olej roślinny, smalec czy masło – co wybrać do smażenia
Smażenie, gotowanie i pieczenie – kto z nas nie lubi napawać się smakiem i zapachem swoich kulinarnych tworów? Jednak by osiągnąć sukces należy wiedzieć, jakich produktów używać. W poniższym tekście podpowiadamy, na co zdecydować się przy smażeniu. Olej roślinny, smalec a może masło?

Gotowanie – trudna sprawa

Jeżeli chodzi o umiejętności kulinarne, tutaj prym wiodą panie. To właśnie kobiety potrafią przyrządzać najpyszniejsze dania i znają wszystkie przydatne triki, które sprawiają, że smażenie, gotowanie i pieczenie jest prostsze i wydajniejsze. Jednak kwestią, co do której wszyscy kucharze i kucharki świata nie mogą dojść do porozumienia jest kwestia tego, na czym smażyć. A możliwości jest naprawdę sporo. Smalec, masło, margaryna, olej rzepakowy, olej kokosowy, olej ryżowy, oliwa z oliwek – to tylko niektóre z wielu produktów nadających się do rozlania na patelni. Którego więc użyć? Co będzie najlepszym przyjacielem każdego kucharza? Odpowiedzi szukaj w poniższym tekście.

Smalec – klasyczny i... zdrowy

Smalec, jedno go kochają, inni zaś nie mogą na niego patrzeć. Jednak  czym nam się on kojarzy? Raczej utożsamiamy go z prostą, wiejską imprezą, niż daniem w modnej restauracji w centrum Paryża. To normalne, bowiem pajda (kromka) chleba ze smalcem przez wieki była tradycyjną potrawą spożywaną przez ludzi w Europie Środkowo-Wschodniej. Smalec był pożywny i ogólnodostępny, więc z niego korzystano. Dziś jest nieco zapomniany, jednak wciąż wiele osób używa go do smażenia. Smalec najlepiej współgra z mięsami i wzbogaca ich smak. Wbrew powszechnemu mniemaniu, nie jest on tak szkodliwy, jak wskazywały badania, co nie oznacza, że powinniśmy go stosować do każdej smażonej potrawy.

Masło – najlepsze do jajek

Przez lata trwała rywalizacja między masłem a margaryną. Naukowcy spierali się, które z nich jest lepsze i bardziej zdrowe dla naszego organizmu. Najnowsze badania optują za masłem i to właśnie z niego powinniśmy korzystać go smażenia. Jednak istnieją pewne ograniczenia, których należy być świadomym. Masło nadaje się do długiego smażenia w bardzo wysokiej temperaturze, chociaż polecane jest również jako najlepszy produkt do smażenia jajek.

Olej roślinny – długa lista produktów

Olej słonecznikowy, olej rzepakowy, olej oliwkowy (oliwa), olej kokosowy – olejów roślinnych, które można zastosować w kuchni jest naprawdę wiele. Jednak, który z nich jest najlepszy? Z pewnością jeżeli mówisz „olej roślinny”, to masz na myśli olej słonecznikowy lub rzepakowy. Jednak nie jest to najlepszy wybór, jakiego możesz dokonać. Oleje roślinne zawierają szkodliwe związki (aldehydy), dlatego najlepiej smażyć na nich krótko. A co z pozostałymi olejami? Kliknij tutaj i poznaj ich właściwości. Jeżeli mówimy o smażeniu, to zdecydowanie najlepszy olej roślinny to rafinowany olej kokosowy. Badania pokazują, że jego spożywanie nie podnosi poziomu cholesterolu we krwi. Dodatkowo ma on wysoką temperaturę dymienia, czyli moment, w którym zaczyna on się rozpadać na szkodliwe dla zdrowia związki, traci swoje wartości odżywcze i wpływa negatywnie na smak potrawy. Dlatego jeżeli chcesz postawić na olej roślinny, to najlepiej używaj oleju (masła) kokosowego.

Grupa Tipmedia
Podziel się: